Mikko Härö, MuseovirastoValtio vastuullisena kiinteistövarallisuutensa hoitajana Kulttuuriympäristö
on ihmisen jälkiä ympäristössä, tietoisesti aikaansaatuja mutta myös
tahattomia, myönteisiä tai kielteisiä sivuvaikutuksia. Raja kulttuurin
ja luonnon välillä on yhä keinotekoisempi. Ajatelkaamme vaikka valtion
laajoja metsä- ja vesialueita tai kansallispuistoja, joihin kaikkiin
sisältyy hieno kirjo kulttuuriperintöä. Luontosuhteemmekin on
kulttuurisidonnainen.
Museoviraston arjessa kulttuuriympäristö
muodostuu muinaisjäännöksistä, rakennetusta ympäristöstä, maisemasta ja
perinnebiotoopeista, joiden säilyminen halutaan turvata. Tämä sivusto
keskittyy valikoituihin, valtiolle kuuluviin osiin tästä
kokonaisuudesta, rakennuksiin painottuen. Mukana kuitenkin ovat muiden
muassa liikenneverkkoon liittyvät rakennelmat ja rakenteet sekä hieman
muinaisjäännöksiäkin.
Valtion ja julkisen rakentamisen kaari on
pitkä. Se ulottuu linnoista ja kuninkaankartanoista hyvinvointivaltion
ja tietoyhteiskunnan konkreettiseen toteuttamiseen. Valtio on oman
rakentamisensa ohella ohjannut ja tukenut muuta julkista rakentamista ja
kaupunkien kehitystä. Valtion rakentamisessa on pyritty toisaalta
kauneuteen, kestävyyteen ja tarkoituksenmukaisuuteen, toisaalta
ajanmukaisuuteen, innovatiivisuuteen ja edustavuuteen. Siis
rakennuskulttuuriin, jota kelpaa esitellä. Näin on syntynyt perintöä,
jota on kannattanut myös suojella. Sama odotus koskee yhä valtion
uudisrakentamista.
Suomen keskushallinto luotiin autonomisessa
suuriruhtinaskunnassa 1800-luvun alkukymmeninä. Perusjaon ovat
muodostaneet ministeriöt, keskus- ja muut virastot sekä läänin- tai
aluehallinto. Teollistuminen, talouden ja tieteiden sekä
kansalaisyhteiskunnan kehitys, sosiaaliset ja kulttuuriset tarpeet
johtivat 1800-luvun jälkipuoliskolta alkaen valtion vastuiden ja
tehtävien kasvuun sekä yhteiskunnan kehityksen lisääntyvään ohjaukseen.
Tarpeisiin vastattiin mitä monimuotoisimmalla virastojen,
hoivalaitosten, tutkimuslaitosten ja yliopistojen verkostolla.
Nykyhetken näkökulmasta erityisiä olivat vuodet 1940–1980, varsinkin
1970-luku. Näinä vuosikymmeninä hallinnon kehittämisellä vastattiin
hyvinvointivaltion rakentamisen tarpeisiin.
Hallintoa on
vastaavasti uudistettu tai purettu 1980-luvulta alkaen. Ilmiö on
kansainvälinen, sen syyt vaihdellen taloudellisia, ideologisia ja
pragmaattisia. Valtio käsittääkin nykyisin, SeppoTiihosta lainaten,
kolme osaa: viranomaiset, liiketoiminnan ja tuotannolliset tehtävät sekä
julkiset palvelut. Budjettitalouden piirissä oleva hallinto on
vähentynyt rajusti.
Valtio on samalla, 1990-luvulta lähtien,
uudistanut kiinteistöhallintoaan. Kiinteistöjen hallintaa on keskitetty,
rakennuksista on luovuttu ja suuria kiinteistöeriä on yhtiöitetty. Tämä
on vaikuttanut myös valtion kulttuuriperinnön määrään ja vaalimiseen.
Museoviraston aiempi, vuonna 1997 julkaisema Valtion rakennusperinnön
vaaliminen onkin monilta osin vanhentunut. Sen perusajatukset ovat silti
ajattomia ja mukana myös tässä verkkojulkaisussa.
Museovirastoon
verrattavaa hallintoa on ollut maassamme, osana Ruotsia, vuodesta 1630
alkaen. Myös kruunun ja valtion rakennus- ja kiinteistöhallinnon juuret
ovat kaukana menneessä. Kulttuuriperinnön vaaliminen sekä julkinen
rakentaminen, rakentamisen ohjaus ja rakennusten hoito ovat jo pitkään
kulkeneet käsi kädessä. Yhteistyö on ollut tietoisempaa 1800-luvun
lopulta, jolloin maamme keskiaikaisia linnoja ryhdyttiin restauroimaan.
Kulttuuriperinnöstä on muovattu ajassa muuttuvia tarinoita valtion,
kansakunnan ja kansan menneisyydestä ja sen merkityksistä. Tältä
pohjalta on suojeltu valtion omistamia kohteita. Suojelutoiminta on
ollut hyvin johdonmukaista, lähes ohjelmallista 1960-luvulta lähtien.
Aivan viime vuosina sen jatkuvuus on alkanut murtua.
On
mahdollista, että jatkossa valtio pitää itsellään vain sen oman
historian tai kansallisen merkityksen kannalta aivan keskeiset kohteet
sekä ne kiinteistöt ja rakennukset, joita se tarvitsee omaan arkiseen
toimintaansa. Valtion rakennus- ja laajemmin kulttuuriperintö on muun
perintömme tavoin keskimäärin hyvin nuorta. Varsinainen haaste valtion
muutoksissa ei olekaan perinteisempien, vakiintuneiden suojelukohteiden
turvaaminen vaan se, miten valtio vaalii 1940–2000-luvuilla rakennettua
kulttuuriperintöään. Toinen, edelliseen läheisesti liittyvä haaste
on, miten tunnistaa ja turvata valtion kulttuuriperinnön monimuotoisuus –
käpykaristamoista, silloista ja pookeista Eduskuntataloon ja
presidentin virka-asuntoon asti. Päätoimijoita tässä ovat valtion
suurimmat kiinteistönhaltijat eli Senaatti-kiinteistöt, Metsähallitus ja
Liikennevirasto. Museovirasto on onnekseen niiden kanssa hyvässä ja
tiiviissä yhteistyössä. Eikä unohtaa pidä eduskuntaa, tasavallan
presidentin kansliaa, ulkoministeriötä eikä Suomenlinnan hoitokuntaa,
jotka kaikki ovat olleet tätä verkkojulkaisua laatimassa.
Kestävä
kehitys, energiatehokkuus sekä rakennusten terveellisyys ja
turvallisuus ovat rakentamisen ja kiinteistönpidon ajankohtaisimpia
odotuksia. Ne istuvat vaivatta valtion rakennus- ja kulttuuriperinnön
vaalimisen traditioon ja nykyisiin tavoitteisiin. Tämän julkaisun
perusajatus on, että olevat rakennukset ja rakenteet ovat voimavara.
Voimavaran aktiivinen, hyvä hoito turvaa rakennusten käytettävyyden ja
samalla kulttuurihistoriallisten merkitysten ja arvojen välittymisen
tuleville polville. Korjauksiin ryhdyttäessä huolellinen harkinta,
riittävät ja ekonomiset selvitykset sekä muutosten minimoiminen
vähentävät kustannuksia. Jos käyttöjen turvaaminen vaatii tiloihin
muutoksia, kannattaa ne suunnitella rakennuksen ominaispiirteisiin
tukeutuen. Edellä todettu pätee kaikkiin, uusiinkin rakennuksiin myös
niihin joita ei haluta pitää varsinaisina arvokohteina.
Sivusto ja
siihen liittyvä kirja ovat laajasti käyttökelpoisia. Erityisesti ne
sopivat suurille, institutionaalisille omistajille, kuten
julkistaustaisille ja muille kiinteistöosakeyhtiöille ja kunnille.
|